05 lipca 2018

Nerwica

Jest chorobą emocji. Polega na wewnątrzpsychicznym konflikcie między naszymi świadomymi a nieświadomymi tendencjami. Jest zależna od nieświadomych konfliktów psychicznych, nad którymi trudno jest zapanować. Najczęściej dotyczą one zderzenia dążeń jednostki z możliwościami ich urealnienia, sprzecznościami między potrzebami a obowiązkami czy rozdarciem między pragnieniami a normami moralnymi. Najważniejsze sytuacje, które mogą przyczynić się do pojawienia się objawów nerwicowych to obciążenia życiowe, wymagania stawiane przez otoczenie oraz trudności w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów, które przewyższają możliwości przystosowawcze człowieka.

Zaburzenia nerwicowe dają cały wachlarz objawów. Na pierwszym planie jest lęk oraz odczuwane napięcie. Człowiek ma poczucie dyskomfortu i cierpienia. Przyczyny lęku są nieuświadomione i zostaje on przemieszczony i usymbolizowany, przybierając postać innych objawów. Należy pamiętać, że nasza psychika i ciało są bardzo mocno z sobą związane i zależne od siebie, wpływają na siebie wzajemnie.

Oprócz napięcia i lęku człowiek może odczuwać różnego rodzaju dolegliwości cielesne (bicie serca, ucisk w gardle, bóle głowy, bóle brzucha, nadmierna potliwość, problemy ze strony układu moczowego, drgawki, zaburzenia snu i erekcji). Objawy te cechuje ogromna różnorodność, ale cechą wspólną jest odczuwany dyskomfort.

Leczenie nerwicy jest bardzo długim procesem. Często należy skorzystać z pomocy wykwalifikowanego specjalisty. Praca psychoterapeutyczna wpływa na zmianę zachowania dzięki interpretowaniu objawów pacjenta.