16 stycznia 2015

Zaburzenia psychosomatyczne

Choroba psychosomatyczna to taka, w której powstawaniu główną rolę odgrywają czynniki psychiczne. Na rozwój chorób psychosomatycznych ma wpływ silny, długotrwały stres. Najczęściej są one wynikiem niewyrażonych, tłumionych lub przeżywanych wielokrotnie emocji takich jak: złość, lęk, frustracja i smutek.

Fakt, że nie potrafimy sobie z tymi emocjami poradzić w sposób konstruktywny powoduje, że zamieniają się one w cielesne objawy.

Do chorób psychosomatycznych zalicza się:

• zaburzenia odżywiania (jadłowstręt psychiczny, otyłość)
  • choroba wrzodowa
  • niektóre przypadki nadciśnienia tętniczego
  • alergie
  • atopowe zapalenie skóry
  • astma oskrzelowa
  • migreny
  • zaburzenia snu

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że przyczyn naszych chorób nie znajdziemy w rozumieniu medycznym. Chodzimy do lekarzy, wykonujemy kolejne badania diagnostyczne, ale w żaden sposób nie zbliżamy się, dzięki nim, do rozwiązania problemu, usunięcia dyskomfortu. Jeśli tak jest, a dodatkowo narażeni jesteśmy na ogromną dawkę stresu i nie potrafimy konstruktywnie odreagowywać emocji i zauważamy, że nasilenie objawów wiąże się z dawką stresu lub relaksu to możemy przypuszczać, że cierpimy na zaburzenie psychosomatyczne.

Zaburzenia psychosomatyczne to sygnał, jaki organizm daje pacjentowi. Jeśli pewne trudności emocjonalne nie mają dostępu do jego świadomości, wtedy odzywa się jego ciało. Prawidłowo leczone choroby psychosomatyczne mogą służyć rozwojowi pacjenta. Wtedy od zacznie konstruktywnie rozwiązywać własne emocjonalne konflikty, poprawi jakość życia i zacznie troszczyć się o duszę i ciało.